Ängelholms FF - Torns IF

Matchstart:tor 17 maj, 19:00
Plats:Ängelholms IP A-plan
Serie:Div 1 Södra, herrar
Ängelholms FF – Torns IF, 0-1 (0-1)
2018-05-17 23:40
Astrit gratuleras av lagkamraterna efter att ha gjort matchens enda mål: Foto: Göran Lenz, apb.se
Efter lite sämre utdelning poängmässigt i de senaste matcherna så vann Torn igen när man bortabesegrade Ängelholm efter att Astrit Seljmani gjort matchens enda mål på ett märkligt sätt.
Länkar:
Astrit Seljmani har sysselsatt många motståndarförsvar under säsongsupptakten och idag var inget undantag. Han har dock haft problem med att förvalta de chanser han skapat, men i kvällens match lyckades han på ett egendomligt sätt fallande nicka in matchens enda mål efter att ha vunnit boll precis utanför straffområdet, skapa sig ett friläge med målvakten, tappa balansen och slutligen få huvudet på bollen i fallet så att den styrdes förbi målvakten och in i mål. Målet kom i den 31:a matchminuten.

Utöver målet hade Torn en handfull klara målchanser medan Ängelholm i stort sett inte skapade någonting i chansväg i den första halvleken. Bland annat hade Astrit flera bra chanser utöver målet och Torn borde definitivt ha gjort ytterligare något mål före paus. Torn fick dock nöja sig med en uddamålsledning i paus och därmed var det i allra högsta grad liv i matchen.

Ängelholm var uppenbarligen inte nöjda med matchbilden i den första halvleken och redan i paus gjorde hemmalaget ett dubbelbyte.

I den andra halvleken flyttade Ängelholm fram positionerna. Hemmalaget var framme och oroade några gånger och efter ganska exakt 70 minuters spel så hade man en riktigt bra målchans från nära håll. Efter ett snabbt uppspel och ett lågt inspel från höger i straffområdet fick Ängelholm läge rakt framifrån från bara ett par meters håll, men Philip Mårtensson i Torns mål gjorde en finfin och viktig räddning! Även Torn hade ett par riktigt bra chanser i den andra halvleken då Ängelholm blottade sig bakåt i sin jakt på ett kvitteringsmål, men slutresultatet stannade vid 0-1. Torn tog därmed sin femte seger på sju matcher som nykomlingar i division 1.

Framför allt imponerades jag av att laget dominerade så kraftfullt på bortaplan mot ett lag som Ängelholm i den första halvleken. Det är trots allt ett lag som fram till ikväll var obesegrade i seriespelet på sin hemmaplan.

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar från Richard ”Kalle” Ringhov:

”-Våra första 30 minuter är kanske årets bästa. Astrit har ett par frilägen och ett av dessa går i mål. Vi kontrollerar spelet och oftast är det förlagt till ÄFFs planhalva.

I andra satte dock ÄFF högre press på oss men utan att direkt skapa några heta chanser i inledningen. Däremot räddar Phille ett närskott från bara ett par meter efter ca 70 minuter. ÄFF trycker på men vi ställer om och skapar några chanser till. Jag tycker dock att sett till spel och chanser så vinner vi rättvist.

Det som var starkt var att vi studsade tillbaka efter förlusten mot Mjällby. Detta var något som oroade lite grann innan matchen.”