Utsiktens BK - Torns IF

Matchstart:lör 28 april, 16:00
Plats:Ruddalen 1 Konstgräs
Serie:Div 1 Södra, herrar
Utsiktens BK - Torns IF, 1-2 (1-1)
2018-04-28 22:00
Jubel i Torn efter Dhainis inledande mål. Foto: Peter Barnekow.
Torns IF fortsatte idag att rada upp segrar i division 1 när man besegrade Utsiktens BK på bortaplan med 2-1.
Efter att Torns IF spelat sina tre första matcher i division 1 i Lunds kommun var det idag dags att åka till Göteborg för bortamatch. Med tre raka segrar i inledningen av serien har Torn förvånat många. Skulle Torn räcka till även mot en av förhandsfavoriterna, Utsiktens BK, på deras hemmaplan Ruddalen?

Länkar:

I första halvlek tog Torn initiativet från början och satte press på Utsikten. Det gav utdelning redan i den 10:e minuten när hemmalaget inte fick ut bollen bättre ur straffområdet än att den gick rakt på Mouhammed-Ali Dhaini, som elegant tog hand om bollen och precis utanför straffområdet sköt 1-0 på halvvolley.

Efter Torns ledningmål kom Utsikten bättre in i matchen och tog över mer och mer, samtidigt som bortalaget föll djupare och inte längre vann några andrabollar. Hemmalaget radade upp hörnor, ibland inte bara dubbelhörnor utan även trippelhörnor. En av många hörnor rensades till en ny hörna av mittbacken Niklas Nilsson, som samtidigt kolliderade med stolpen så illa att han behövde vård. På den efterföljande hörnan, när Torn hade en mittback utanför planen, kunde man inte stå emot längre och det var kvitterat till 1-1. Ett resultat som kändes helt logiskt i det läget.

I den 41:a minuten kom Philip Mårtensson sent in i en situation när han skulle rensa en långboll utanför sitt straffområde. Det slutade i en rejäl kollision med Utsiktens mittfältare Robin Book, gult kort till Philip, och att båda spelarna fick bytas ut med huvudskador. Gustav Sjöberg fick kliva in i Torn-målet när det väntade en farlig frispark precis utanför straffområdet. Han ställdes inför en liknande situation förra säsongen när han klev in och direkt räddade en straff hemma mot Asarum efter att Philip blivit frilägesutvisad. Även den här gången inledde Gustav sitt inhopp med en fin räddning.

Andra halvleken inleddes med att Utsikten fortsatte att dominera bollinnehavet, men Torn spelade nu bättre och låg lite högre upp i banan så hemmalaget skapade inga större chanser. I den 61:a minuten kom Torn i en omställning efter en defensiv hörna. Andreas Åkerlund spelade ut bollen till Daniel Hidefält Thulin på vänsterkanten som slog ett flackt inlägg som nyligen inbytte Dino Mesic kunde slå in i mål från nära håll.

Efter ledningsmålet kunde Torn kontrollera matchen och Utsikten skapade varken några större målchanser eller en ordentlig slutforcering. Istället kom de farligaste chanserna när Torn ställde om. Bland annat hade Astrit Seljmani ett avslut i stolpen.

I samband med slutsignalen fick Astrit Seljmani sitt andra gula kort när han firade segern. Så nu kommer andra spelare i truppen få chansen när vi i nästa omgång tar emot IK Oddevold på hemmaplan.

Tränarkommentar från Richard ”Kalle Ringhov:
”-En fantastiskt insats av vårt kollektiv. Vi sa innan att vår organisation kommer att bli avgörande och det blev den också. Sista 30 i första är inte bra och det var vi helt överens om i halvtidspausen. Sedan lyfter vi oss och när domaren blåser av så är det som vanligt, en underbar känsla över att ha vunnit en fotbollsmatch.”