Torns IF - Ljungskile SK

Matchstart:lör 21 april, 14:00
Plats:Tornvallen
Serie:Div 1 Södra, herrar
Torns IF – Ljungskile SK, 1-0 (1-0)
2018-04-21 19:24
Jubel i Torn efter vad som skulle visa sig bli segermålet mot Ljungskile SK. Foto: Göran Lenz/abp.se
Det blev en ny seger i hemmamatchen mot Ljungskile SK och efter tre omgångar toppar Torn tabellen i division 1 södra som enda lag med maximala nio poäng!
Länkar:
Det var en ovanligt blåsig eftermiddag i Stångby. Nog för att där brukar blåsa, men idag var det något utöver det vanliga.

Vi fick se en ganska jämn första halvlek, där det dock var Torn som hade initiativet större delen av tiden. Efter att Torn haft ett antal halvchanser så hade gästerna matchens kanske så långt bästa möjlighet i den 34:e matchminuten. Philip Mårtensson i Tornmålet kunde dock rädda och Torn kunde även reda upp returen efter uppoffrande försvarsspel.

I den 43:e minuten fick Torn utdelning efter en frispark till vänster utanför straffområdet. I straffområdet höll sig Oscar Ahlgren framme och gav Torn ledningen med 1-0 genom en konstspark.

Ställningen var 1-0 till Torn i halvtid och det var ett resultat som skulle stå sig matchtiden ut.

I den andra halvleken var Ljungskile tvungna att gå framåt i jakten på ett kvitteringsmål. Gästerna hade en del situationer och framför allt en handfull hörnor som hade kunnat bli farliga, men de vaskade inte fram några riktigt farliga målchanser. Torn såg ännu en gång riktigt stabila ut i defensiven.

Istället var det nog Torn som hade de bästa möjligheterna, främst i form av att Oskar Ahlgren hade ytterligare ett par bra möjligheter att dryga ut sin målskörd för dagen.

Torn tog alltså ännu en trepoängare och är därmed det enda lag i serien som har full poäng efter tre omgångar. Idag fick man ett nytt kvitto på att man har i division 1 att göra, då man för första gången besegrade ett lag som i alla fall på förhand var tippade att vara med i den absoluta toppstriden.

I nästa omgång spelar Torn borta i Göteborg mot Utsiktens BK.

Text: Andreas Wallerstig

Tränarkommentar från Richard ”Kalle Ringhov:

”-En otroligt bra insats av maskinen idag. Vi jobbar stenhårt i 93 minuter och det ger resultat. Tycker vi är det bästa laget och att vi verkligen förtjänar vinsten. Vi skapar chanser och släpper inte till heller så vinsten känns välförtjänt. Vi följer det vi satt upp till punkt och pricka. Jag säger som jag brukar, nu njuter vi av vinsten innan vi går in i en ny vecka.”