Lunds BK - Torns IF

Matchstart:lör 07 april, 14:00
Plats:Klostergårdens IP
Serie:Div 1 Södra, herrar
Lunds BK - Torns IF, 1-2 (0-2)
2018-04-07 19:15
Niklas Nilsson och Torn behövde inte ens tre minuter innan man gjorde sitt första mål i division 1. Foto: Göran Lenz, apb.se
Torn fick precis den start som man hade önskat på Division 1 när man bortaslog Lunds BK i Derbyt som också var seriepremiär.
Länkar:
Två minuter och 53 sekunder. Så länge hann Torns IF spela i division 1 innan Stångbysonen Niklas Nilsson skickade in lagets första mål via en frispark på egen planhalva.

I den åttonde minuten hade Torn ett öppet läge, innan man efter tio minuters spel vann bollen på offensiv planhalva och Andreas Åkerlund kunde rulla in 0-2 framspelad av nyförvärvet Astrit Seljmani.

Torns IF fick en drömstart på sitt äventyr i division 1. Drygt tio minuter in på Derbyt ledde man med 2-0 och Tornflaggorna vajade över Klostergården.

Torns IF lyckades bra i medvinden i den första halvleken och 2-0-ledningen var i underkant. Som vanligt när det gäller Derbyn mellan de här båda lagen skulle det dock bli spännande till slut.

Bara en minut in på den andra halvleken kunde Lunds BK reducera till 1-2 efter lite passivt agerande i Torn i början av den andra halvleken.

Efter en dryg timmes spel drog hemmalagets Noraollah Amiri på sig en utvisning efter en eftersläng mot Torns lagkapten Daniel Thulin.

Utvisningen påverkade säkert hemmalagets möjligheter i deras jakt på ett kvitteringsmål i medvinden. Det var en ganska chansfattig andra halvlek där hemmalaget dock försökte forcera i slutminuterna. I den 90:e minuten tvingades Torns målvakt Philip Mårtensson till en akrobatisk räddning när ett inlägg från högersidan höll på att skruva sig i mål med vindens hjälp.

Lunds BK hade även ett farligt frisparksläge i den 94:e minuten, men skottet fastnade i Tornmuren.

I den 97:e minuten kom den för Torns IF efterlängtade slutsignalen. Torn höll alltså undan och vann med 2-1. Därmed tog Torn sin fjärde raka seger mot just Lunds BK och den nionde raka matchen utan förlust mot samma motstånd. Men framför allt tog laget och föreningen sin första seger i division 1 i sin första match någonsin på den nivån!

Tränare Richard ”Kalle” Ringhov sammanfattar dagens insats:
”- Att få en sådan här start i seriespelet är helt fantastiskt. Att det sedan är ett derby gör inte saken sämre. Vi äger första halvlek och vi bör stänga matchen redan där men tyvärr gör vi bara två mål.
I andra halvlek blir det nervöst när LBK kvitterar direkt. Tycker ändå vi ligger rätt i våra positioner. Visst, det blir några hörnor men det reder vi ut.
Nu njuter vi av detta ordentligt.”

Text: Andreas Wallerstig