FC Rosengård 1917 (1) - Torns IF (2)

Matchstart:ons 18 oktober, 19:00
Plats:Rosengård
Serie:DM Herrar slutspel
FC Rosengård - Torns IF 2-1 (1-1)
2017-10-19 09:00
Foto: Göran Lenz/apb.se
DM-finalen slutade med förlust.

Se också:

Tränarkommentar:

Årets sista match slutade med förlust. Lite snöpligt. Ändå är jag imponerad av att vi än en gång kan ladda om och göra en bra prestation.

Första 20 minuterna är inget att skriva om. Vi är inte riktigt med i matchen och Rosengård gör 1-0 efter bolltapp på mittplan och ett skott från ca 18 meter ställer Gurra ordentligt. Sedan reser vi oss och gör en bra fortsättning på halvleken. Vi har ett par bra chanser och till slut så kvitterar Adam på en volley på en hörna.

I halvlek så är vi positiva och vi är rätt överens om att om vi fortsätter som vi spelat de sista 20 minuterna så har vi stor möjlighet att vinna matchen.

I andra halvlek är jag nöjd med insatsen. Vi skapar ett par heta chanser och Rosengård har någon chans med, men en straff avgör matchen. Det är så tråkigt med det här tjafset om ”när är det hands och när är det inte hands?”. Frispark utifrån som de lyfter in hårt i midjehöjd. En spelare framför Chrille styr den och Chrille har inte handen utmed kroppen utan kanske ca 30 cm från kroppen och helt utan chans att reagera och han drar inte nytta av det heller. Vad ska han göra? Det är inte lätt att hinna ta bort handen. Sedan med fem minuter kvar så skjuter en Tornspelare ett stenhårt skott från strafflinjen och den tar klockrent på handen på en Rosengårdsspelare men då kan ”han inte hjälpa det”. Vill inte direkt skylla på något mer än att säga att det är lite av ett lotteri när den tar på handen med flit och när den inte gör det. Vill vara tydlig med att jag inte vill diskutera eller ifrågasätta domarens insats, mer regeln när det gäller bedömningen av situationer när bollen tar på handen, frivilligt eller ofrivilligt, det är frågan.

Hur som helst, sista tävlingsmatchen avverkad för 2017 och när vi summerar året kommer vi ändå att vara nöjda, dock lite smolk i bägaren med förlust igår. Man är aldrig nöjd när man förlorar … men man kan vara nöjd med insatsen och prestationen.

Richard "Kalle" Ringhov

Tränare Torns IF