IFK Malmö

Matchstart:lör 21 mars, 13:00
Plats:Malmö Stadionområdet Plan 9 konstgräs
Serie:Träningsmatcher Herr
IFK Malmö - Torns IF, 2-3 (1-1)
2020-03-22 17:25
Solen sken när Torn i lördags besegrade IFK Malmö med 3-2.
– Ett steg framåt. Vi sa innan matchen att vi hade som mål att göra allt lite bättre än sist, sa Richard "Kalle" Ringhov efter slutsignalen.
Matchen var inledningsvis ganska jämn. Torn spelade sig fram till en del halvchanser. IFK:s chanser kom oftast när de bröt bollen högt i plan och ställde om snabbt. Med dryga kvarten spelad tog sig Eddie Tran in i plan och blev neddragen strax utanför straffområdet. Dylan Kosik Sulaiman tog hand om den efterföljande frisparken på bästa sätt och skickade in bollen över muren i målvaktens högra kryss.

Efter Torns ledningsmål tog IFK över spelet och efter ett tag hängde ett kvitteringsmål i luften. Till slut kom också kvitteringen när hemmalaget tog sig runt på vänsterkanten och bollen slogs in till Ilir Tahiri, som från nära håll sköt bollen i mål. Resultatet 1-1 stod sig halvleken ut.

– Om vi börjar med försvarsspelet så var det tydligare och vi hade också sagt att vi skulle vara lite mer riskminimerande. Jag ville också se ett mer resolut försvarsspel över hela plan och det levde vi delvis upp till, men vi har en bit kvar. Just synkningen saknas mellan varven, tycker Kalle Ringhov förklarar varför IFK kom fram till sina chanser.
Andra halvleken inleddes med två snabba närmast identiska mål från lagen. IFK anföll direkt från avspark och skaffade fram en hörna. På hörnan hoppade Philip Persson Lundgren upp ganska fritt och nickade in bollen i bortre gaveln. Mindre än fem minuter senare radade Torn upp hörnor och på den tredje nådde Ludvig Bergman högst och nickade in 2-2.

Under resten av den andra halvleken kändes Torn som det starkare laget och man förde mestadels spelet. Tornsupportrarna på plats i solskenet på Stadionområdet jublade när ett vackert anfall avslutades med att Dylan sköt bollen i mål, men den assisterande domaren vinkade för offside. Istället skulle 3-2 komma på ännu en vacker frispark. Den här gången var det Eddie Tran som sköt över muren i målvaktens vänstra kryss. Mot slutet när IFK flyttade upp för att forcera in en kvittering så fick Torn ytterligare ett mål bortdömt när Patrik Östlund nickade in en boll, men domaren gillade inte hans hantering av hemmaförsvararen och dömde frispark.

– I anfallsspelet var omställningsspelet och löpningarna bättre än innan. Vår uppbyggnadsfas som vi jobbat med i veckan var bättre än tidigare. Sedan var vi nöjda med det sätt vi avslutade matchen på. Vi höll i bollen och värderade när vi skulle gå för det vilket innebar att IFK tröttnade till slut. Så sammanfattningsvis så gjorde vi saker och ting bättre nu än i de senaste matcherna och det är ju så man vill att det ska se ut i träningsmatcher, sa en relativt nöjd Kalle Ringhov.
Närmast väntar en träningsmatch mot BoIS på Landskrona IP redan på onsdag enligt schemat. Men så här i covid-19-tider får man nog ta en dag i taget och redan idag söndag hålls en telefonkonferens mellan klubbarna i Ettan för att stämma av läget.

– Ja, nu inväntar vi besked om hur säsongen skall se ut, konstaterar Kalle Ringhov.