Lunds BK

Matchstart:lör 04 maj, 16:00
Plats:Klostergårdens IP
Matchnummer: 000012042
Lunds BK - Torns IF, 2-2 (1-1)
2019-05-05 23:00
Tobias Karlsson firar efter att ha gett Torn ledningen i matchen. Foto: Göran Lenz/apb.se
Det första Lundaderbyt för året slutade oavgjort, 2-2.
Cirka 500 personer hade sökt sig till Klostergårdens IP för att se derbyt mellan Lunds BK och Torns IF. Kanske vädret avskräckte en del publik för precis innan avspark drog en hagelstorm fram över Lund. Mer glädjande var att av jublen vid målen att döma var Tornsupportrarna minst lika många som hemmasupportrarna.

Lunds BK inledde matchen väldigt avvaktande med en låg fembackslinje och de överlät närmast bollinnehavet till Torn. En taktik som fungerade bra för hemmalaget inledningsvis. Torn rullade runt men hade inte den fart på boll och löpningar som krävdes för att sätta hemmalaget på prov eller åtminstone trötta ut dem. Istället var det LBK som kändes farligast när de väl ställde om till anfall.

Först i den 23:e minuten skapade Torn en ordentlig målchans när man efter fint kombinationsspel nådde Anton Kinnander i en bra position, men han fick inte riktig fart på avslutet som gick rakt på Marcus Norman i hemmamålet.

Därefter var det LBK som stod för de bästa chanserna. Jesper Rindmo avslutade inne i straffområdet, men vinkeln var ganska dålig och skottet gick en bit utanför. Ett vackert LBK-anfall längs deras vänsterkant avslutades med ett skott i stolpen. André Strandberg slog ett inlägg mot främre stolpen där Admir Osmancevic kom löpande och nickade tätt över ribban.

Mitt i LBKs chanskavalkad bjöds Torn på en dubbelchans när hemmalaget slarvade i backlinjen. Anton Kinnander sköt ett tungt skott som Marcus Norman släppte retur på men han räddade även Antons efterföljande skott.

I den 35:e minuten fick LBK utdelning när Gustav Hillstedt vek in från sin vänsterkant och utanför straffområdet sköt ett vackert skott som letade sig igenom Tornförvaret och in i mål via den bortre stolpen.

Hemmalagets ledning skulle dock bli kortvarig. Mindre än fem minuter senare spelade Niclas Lundberg bollen till en djupledslöpande Dylan Kosik Sulaiman som kvitterade med ett skott vid första stolpen. Efter den snabba repliken jämnade Torn ut spelet under slutet av halvleken.

I andra halvlek kom Torn ut med bättre rörelse och lät sig inte lika ofta vaggas in i ett lägre tempo av LBKs låga försvarsspel. Direkt i inledningen av halvleken slog Dylan en bra frispark över muren men målvakt Norman hann dit och boxade bollen till hörna.

I  den 60:e minuten fick Torn utdelning på sitt övertag i en sekvens som började med att bortalaget fick straff när bollen låg fri i straffområdet och en utrusande Marcus Norman kom fel in mot Adam Olofsson. Anton Kinnander slog straffen nere på målvaktens högra sida men inte bättre än att Marcus Norman kunde hinna dit och greppa bollen. Men den vilda glädjen i hemmalaget skulle visa sig bli kortvarig. Marcus Normans efterföljande utspark nästan konstsparkade Tobias Karlsson fram på volley till Niclas Lundberg. Niclas gled elegant fram igenom LBK-försvaret innan han spelade bollen tillbaka in till Tobias som sköt bollen i mål med en bredsida.

Inte heller Torn lyckades behålla sin ledning mer än cirka 5 minuter. Gustav Hillstedt snodde finurligt åt sig en längre långboll ut mot hörnflaggan efter att Andreas Åkerlund misslyckats med att täcka ut bollen till inspark. Hillstedt spelade in bollen och trots att Torn hade många spelare på plats fick en omarkerad Admir Osmancevic stå och vinkla in bollen i den bortre burgaveln.

Hemmalaget verkade nöjda med oavgjort och föll tillbaka medan Torn flyttade upp spelare i jakten på att återta ledningen. Närmast kom man i den 88:e minuten när inbytte Truls Verngren kom runt på kanten och slog ett inlägg som Dylan Kosik Sulaiman nickade i den bortre stolpen. Torn öppnade upp sig bakåt för kontringar från Lund när man satsade för att vinna, men det blev inga fler mål i matchen som alltså slutade 2-2.

Det var besvikna miner i Torn efter slutsignalen igår när man inte vunnit.

– Är inte nöjd med det oavgjorda resultatet. Vi får skylla oss själva, men jag tycker vi skapar tillräckligt för att vinna matchen. Vår slutforcering borde gett resultat. LBK stänger ytorna på ett bra sätt i första halvlek. Sedan tycker jag att det bara finns ett lag på plan i andra, men som sagt, vi får skylla oss själva. Vi kunde också åkt på en kontring i slutet och då hade dagen varit helt förstörd, så det är små marginaler det handlar om. Vi har onekligen problem med att stänga och spela av matcher och här måste vi bli bättre. Detta har nu inträffat i tre av de sex första matcherna och det ger då tyvärr inga poäng. Dock är jag nöjd med arbetsinsatsen och vi tar alla ansvar för poängtappet. Finns ingen genväg utan det är bara att analysera och gå vidare inför nästa drabbning, kommenterade Richard "Kalle" Ringhov derbyt.
Efter Torns avancemang i seriesystemet är 2018 fjärde säsongen i rad som Torn och LBK spelar i samma serie. Under dessa åren har lagen nu mötts 11 gånger i 7 seriematcher, 1 DM-match och 3 träningsmatcher. Resultatraden 5 segrar och 6 oavgjorda talar sitt tydliga språk och vi får släppa besvikelsen efter gårdagens oavgjorda match och nöja oss med att senaste förlusten mot våra lokalrivaler fortsatt ligger långt tillbaka i tiden.

Härnäst väntar nykomlingen Lindome GIF hemma på Tornvallen med avspark kl. 16:00 på lördag 11 maj. Lindome har inlett serien väldigt bra och är obesegrade efter sex spelade omgångar. Enligt samstämiga uppgifter spelar de dessutom en väldigt underhållande fotboll. Så det blir en match att se fram emot.
Välkomna!

Text: Markus Ringnér