P19 - 1

Torns IF (P19)
Lunds BK (P19)
Torns IF (P19)2 - 1Lunds BK (P19)

Matchstart:sön 20 november, 13:00
Plats:Tornvallen, Stångby konstgräs
P19 vann derbyt mot Lunds BK i ligacupen
2022-11-25 17:39

Matchen mellan Torns IFs och Lunds BKs bästa pojklag bjöd på tre mål efter en något annorlunda uppvärmning där hela truppen tillsammans fick skotta planen.  Slutresultatet skrevs till 2-1 efter en mycket stark prestation av Torn.

Lunds BK mönstrade sitt starkaste ungdomslag med spelare från P19 div 1 och P17-Allsvenskan. En intressant match om slaget i Lund när Torn skulle gå in i första omgången av Ligacupen.

Matchens första 25 minuterna inleder Torn på ett fantastiskt sätt. Att Adrian och Dara gjorde både första och andra målet, där Adrian varit dirigent till Daras mål, och Emil till Adrians, var ett kvitto på det fina spelet killarna bjöd på. Torn hittade kontinuerligt passningar in i den centrala och inre korridoren i spelyta två där man rättvända kunde attackera nästa yta. Med disciplin och mod lyckades Torn regelbundet att spela sig loss ur motståndarnas höga press på ett bra sätt.

Lunds BK prioriterade under den första halvtimmen att slå längre passningar från backlinjen in till spelyta tre, vilket inte hotade. Närmaste chansen för motståndarna kom på en hörna där Viggo fick presentera sig själv.

Det innebar en rättvis ledning för Torn med 2-0 i paus.

I andra halvlek skruvade LBK upp sitt spel och hade längre anfall. Dock hotade de sällan Torns straffområde riktigt och tvingades till avslut utanför straffområdet. När andra halvlek hade satt sin prägel och Torn kommit in i matchen så började Torn hota på nytt. Ribban, stolpen och en vaken målvakt i motståndarlaget förhindrade Torn att fullt ut stänga matchen.

Med 20 minuter kvar att spela synade en LBK sitt andra gula kort och de fick spela med en man kort. Till synes verkade det som att luften gick ur LBK vid detta skede. Men med 10 minuter kvar av matchen fick LBK en frispark från ett bra inläggsläge. Bollen skickades in och rensades ut två gånger. Men tredje gången gillt lyckades en bortaspelare nicka in den i mål.

Detta gav motståndarna lite mer energi men den riktiga anstormningen kom aldrig och Torn var fortsatt närmre att göra matchens fjärde mål. Detta behövdes dock till slut aldrig och när domaren blåste av matchen stod sig slutresultatet 2-1.

För Torns del en rättvis seger som kanske borde ha slutat i större siffror sett till antalet målchanser. I nästa match väntar duktiga Trelleborgs FF som huserade i P19-superettan där de hamnade på en 4e placering.

Sön 7/4 13:00
Tis 2/4 19:30