P19 - 1

Plats:Tornvallen, Stångby konstgräs
Vinst i DM mot Vellinge IF
2019-03-03 15:30
Vinst med 2-1 mot Vellinge idag innebär 6 poäng av 6 möjliga i vår DM-grupp.
Vi möter ett Vellinge IF som är ett bra lag i det kollektiva försvarspelet. Detta kryddar de med ett snabbare anfallspel där de vill sätta tidiga bollar på sina två forwards, vilket de också är bra på.

Första halvlek spelar vi ett bra anfallspel med variation med bollar in i ytan bakom deras mittfält och ibland med bollar in i ytan bakom deras backlinje. Våra defensiva omställningar utförde spelarna på ett utmärkt sätt så Vellinge inte lyckades särskilt bra med att spela tidiga bollar på sina forwards.

1-0 görs genom att Aleksander utmanar sin ytterback, kommer förbi, och försöker avsluta med att placera bollen vid bortre stolpen. Målvakten räddar, men släpper en retur som Matthew skjuter in (En av dagens Torntränare på bänken var antagligen den som blev mest uppspelt av alla på IP).

Vellinge lyckas spela in ett inspel från kanten där vi sen misslyckas med att få undan bollen på ett ordentligt sätt. Istället hamnar bollen framför en motståndare som enkelt skjuter in 1-1.

Andra halvlek spelar Vellinge enligt mitt tycke ännu bättre försvarsspel, vilket gjorde att vårt anfallspel blev lite mindre organiserat. Dock skapade vi några bra lägen, vilket motståndarna också gjorde.

Avgörandet kom efter en längre boll som skapade oss ett friläge. Det ledde till en situation där motståndarna passade hem bollen till målvakten som tog upp den med händerna. Domaren dömde indirekt frispark. Simon stod för årets förmodligen enklaste assist när han passade bollen till Matthew som avslutade mot den ytan där Vellinge hade färre spelare på mållinjen. 2-1, som också blev slutresultatet!

Överlag en bra fotbollsmatch mot ett bra motstånd.

Vi passar på att lyfta fram Matthews positiva vecka. Han gjorde debut i A-laget med ett inhopp i deras träningsmatch i torsdags och följde alltså upp det med att bli tvåmålsskytt idag.

Heder till våra spelare som visade på ”krigarmentalitet” sista 20, där vi inte spelade särskilt organiserat anfallspel. I spelarnas utbildning mot seniorfotboll i Torns IF:s A-lag så är vinnarmentalitet och ”krigarmentalitet” ett måste! Detta har vi tidigare saknat i vår U19-organisation, vilket vi sedan en tid tillbaka jobbat aktivt med.