Sedan slutet av förra årtusendet är det någon av oss båda som har haft ansvaret för Torns IF:s hemsida och övriga sociala medier. Med ojämna mellanrum har det dykt upp frågor från olika håll om varför vårt emblem skiljer sig så markant från färgerna på matchdräkterna. Som alla vet är tröjorna orangefärgade, medan klubbmärket är gult och blått. Vi har försökt svara efter bästa förmåga, men vi har i själva verket varit precis lika undrande som frågeställarna.
Nu när emblemet vunnit en internationell titel har dock klubbens tidigare ordförande Ingvar Nilsson tagit bladet från munnen och äntligen kan denna välbevarade hemlighet avslöjas för omvärlden.
Vad kom egentligen först? Var det hönan eller ägget? Var det färgerna på Torns klubbmärke eller färgen på Torns tröjor? Våra efterforskningar tar sin början när klubben bildades år 1965, men för att finna svaret i sin helhet behöver vi söka oss tillbaka till tiden långt före det.
– När klubben bildades i Stångby fanns det en handelsman med affär i byn. Han hette Erik Scharffenberg och var en stor fantast av Torns IF. Innan matcherna kunde han komma och säga: ”jag har ett kuvert i fickan”. Det betydde att han hade en liten peng att dela ut, vanligtvis 30-50 kr. Vi fick alltid kuvertet även om vi förlorade med stora siffror, vilket inte var ovanligt, inleder Ingvar.
Med pengar kommer som bekant ofta inflytande i fotbollsvärlden.
– När vi bildades propsade Scharffenberg på att matchstället skulle vara gult och blått, kanske var han lite nationalistisk. Då han dessutom lovade att betala för matchställen och mer därtill var den frågan snabbt avgjord. De första åren spelade vi i de färgerna, säger Ingvar.
Ett exempel på hur de gula och blåa matchdräkterna kunde se ut framgår i en lagbild på B-laget 1974 inför en match mot Åkarp som slutade med seger med 3-2. På hemsidan finns mer klubbhistoria sammanställd, inklusive fler lagbilder från förr, på både damlaget och herrlaget, i vilka man kan följa hur matchkläder och klubbmärke förändrats genom åren.
Inledningsvis spelade Torn endast i reservlagsserien. Men när det var dags för laget att ta steget upp till de nationella serierna satte regelverket stopp för matchställen. Svenska Fotbollförbundet hade infört att nya föreningar inte fick spela på den nivån i dräkter som var för lika landslagsdressen. Då beslutade föreningen att framöver spela i orangefärgade tröjor. Färgen valdes för att knyta an till byns idrottshistoria. Orange var på 30- och 40-talen klubbfärgen i Stångby IF innan den klubben lades ned.
Handelsman Scharffenberg fortsatte att vara en stor supporter av Torn även efter att laget slutade spela i hans favoritfärger och efter att hans butik upphört.
– Han tyckte bäst om B-lagsmatcherna som spelades på söndagsförmiddagarna. Någon enstaka gång vann vi i den serien. Då bjöd han hem vissa av oss till sin före detta butik för att dricka pilsner. Även om butiken var nedlagd bedrev han genom bakdörren viss försäljning av snus, cigaretter, choklad och pilsner, minns Ingvar med ett stort leende.
I samband med att klubben år 2008 skapade en ny hemsida, passade man även på att modernisera och digitalisera det ursprungliga emblemet. För första säsongen sen långt tillbaka började klubbmärket då återigen tryckas i färg på matchtröjor med mera. Klubbmärket i sitt nuvarande utseende är oförändrat sedan dess.
Företaget som fick det hedersfyllda uppdraget att designa hemsidan valde att återanvända designen som man gjort till IFK Malmö något år tidigare, vilket gjorde att de båda nuvarande Ettan-klubbarna hade väldigt snarlika hemsidor under en period. Men när det gäller klubbmärket är det en annan Malmöklubb som de flesta tänker på.
– När vårt emblem skapades så togs det från en vanlig sköld vi hade där man hänger medaljer. Tornen på skölden skulle vara sju stycken från början, vilket skulle symbolisera de sju kyrktornen i Torns kommun. Tyvärr blev det alldeles för brett upptill och därför blev det bara fem torn, berättar Ingvar och fortsätter:
– Att vårt klubbmärke blev så likt Malmö FF:s tänkte nog ingen av oss på när det begav sig, fokus låg på torn. Men likheten blev vi ju ordentligt varse under en senare period när Malmö FF började kontakta oss.
År 1971 genomfördes en kommunreform och Torns kommun infogades i Lunds kommun. Några år efter det hörde Malmö FF:s Eric ”Hövdingen” Persson av sig telefonledes till vår dåvarande ordförande Bengt Persson och uppmanade oss att ändra lite på vårt klubbmärke. Bengt var en Malmöpåg uppvuxen på Backarna, en bakgrund som lärt honom ett och annat och han var mycket tydlig med att tornen på Torns klubbmärke var där för att stanna.
– Exakt vad Bengt sa skall vi nog ligga lite lågt med, konstaterar Ingvar med ett skratt.
Till slut lugnade det hela ned sig för att sen ta fart igen under inledningen av 80-talet. Då ville Eric Persson processa mot många klubbar som han tyckte gjort mönsterintrång. Ordförande i Malmö FF var då Hans Cavalli-Björkman som gjorde en stor insats med att gjuta olja på vågorna. De sista orden i frågan kom i Malmö FF:s årsbok 1982, i vilken Eric Persson avslutar sin historia om Malmö FF:s klubbmärke med vad vi väljer att tolka som en hyllning till Torns IF som en föregångare: ”Först i raden av plagiatörer var Torns IF som nu fått mer eller mindre nogräknade efterföljare.”
Under klubbmärkestävlingen var där några som uttryckte sitt missnöje över att ett märke som såg ut som något en femåring byggt i Duplo tog sig så långt i turneringen. Andra hyllade det stilrena, att det gula utgör ett T och att en sköld med torn reflekterar klubbnamnet. Det sistnämnda är något som vi nu vet verkligen var grundtanken hos de som skapade klubbmärket.
Vi vet nu också att vårt klubbmärke är gult och blått för att i begynnelsen var matchställen i de färgerna. Dock, som så ofta i frågor om hönan och ägget, är det inte helt enkelt att svara på vilken färg som kom först. Orange är en hyllning till forna tider och har det tidigaste ursprunget.
Tre starka krafter i fotbollen är pengar, förbund och supportrar. Alla tre har spelat roll i den här berättelsen. Pengar ledde till att vårt klubbmärke är gult och blått. Svenska fotbollförbundets regelverk ledde till att vi spelar i orange. Alla våra trogna supportrar och deras enorma engagemang på sociala medier var helt ovärderligt för att vi kan avsluta med att säga att vi härmed har berättat historien bakom Nordens populäraste klubbmärke.
Text: Markus Ringnér och Andreas Wallerstig